Global expansion för Eataly
Det europiska investmentbolaget Investindustrial köper 52 procent av den italienska kedjan Eataly med verksamhet bland annat i Stockholm.
Coronapandemin slog, precis som för andra retail- och restaurangkedjor, hårt mot det familjeägda bolaget, men med 200 miljoner euro (över två miljarder svenska kronor) i nytt kapital kan Eataly accelerera den globala expansion, meddelar de två bolagen i ett gemensamt uttalande. Pengarna ska både användas till att öppna nya flaggskeppsbutiker och utveckla nya koncept.
Eatalys affärsidé är att erbjuda en plats där kunden under ett och samma tak kan äta, handla och lära sig mer om italienska delikatesser. Idén till konceptet föddes hos Oscar Farinette 2002, som efter fem år av efterforskningar sedan öppnade den första butiken i Turin i januari 2007.
Elva år senare, i februari 2018, slogs portarna upp i biografen Röda Kvarns tidigare lokaler på Biblioteksgatan i Stockholm. Eataly på Biblioteksgatan omfattar tre restauranger, barer, kafé och saluhallsliknande matmarknad.
Kedjan har i dag 44 ställen i 15 olika länder. Eataly äger också eller är partner i cirka 19 hållbara företag som framställer eller distribuerar italienska delikatesser av olika slag.