23948sdkhjf

Zoégas anrika butik och kafé räddas – men byter namn

Fyra helsingborgare tar över verksamheten från Zoégas ägare Nestlé och driver den vidare som Kafé 1886.

I mars kom beskedet att Zoégas kafé och butik skulle slå igen. Kaffebutiken hade då haft verksamhet på Drottninggatan i Helsingborg i 120 år.

Alla ledsna och upprörda helsingborgare som beklagade beslutet från ägaren Nestlé kan nu glädja sig åt att verksamheten kommer att leva vidare. Fyra lokala kaffeälskare har klivit in och räddat butiken.

De nya ägarna slog upp portarna igen i fredags under det nya namnet Kafé 1886, vilket anknyter till att Zoégas kafferosteri och butik grundades år 1886 av Carlos och Maria Zoéga. Verksamheten har funnits i de nuvarande lokalerna sedan 1901.

Jag har hela mitt yrkesliv arbetat med kaffe och livsmedel på något sätt. Att förvalta något som har en över 100-årig historia känns stort och ansvarsfullt. Vi kommer göra vårt bästa för att bevara den gamla känslan, men även göra ett kafé som helsingborgare är stolta över, betonar Karsten Deppert, en av de nya delägarna.  

Förutom Karsten Deppert går även Roosa Mannonen, Hanna Bergström och William Styrlander in som nya ägare. De tar över lokalen som hyresgäster och får låna utvalda inventarier, som skyltar och de välkända kaffekvarnarna i skyltfönstret.

Nu blev det ett drömscenario. Vi hittade nya ägare som vill driva verksamheten vidare i Zoégas anda, säger Martin Amrén, marknadschef på Zoégas, till Helsingborgs Dagblad.

De nya ägarna vill både förvalta och utveckla arvet.

Butik och kafé kommer att drivas vidare i nuvarande skepnad under sommaren. Under hösten kommer kafé och butik att stänga tillfälligt när lokalerna renoveras. Historiskt viktiga delar ska bevaras, andra ska rustas. Samtidigt ska kök och beredningsytor förbättras.

Förebild är bland annat Fazer café i Helsingfors. Roosa Mannonen är från Finland och hon och Karsten Deppert, som även driver nätkaffehandeln Nybryggt tillsammans, har flera gånger funderat på att göra något liknande i Zoégas hemstad. 

Vi kommer att försöka ha stängt så kort tid som möjligt för renovering, vi räknar i dagsläget med cirka två månader, berättar Karsten Deppert.

De två andra ägarna, Hanna Bergström och William Styrlander, driver även Bruket kaffebar, som två år i rad vunnit pris för bästa kafé i Helsingborg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094