Curb Foods ”dark kitchen”-koncept även till Helsingborg
Efter Stockholm, Uppsala och Köpenhamn tar svenska start up-bolaget Curb Food nu sitt så kallade dark kitchen-koncept till Helsingborg.
Vid lanseringen i Helsingborg i februari kommer det att vara möjligt att beställa mat via Foodora och Uber Eats från fem olika matkoncept, inklusive birria taco, quesadillas, pizza, sallader, mackor och kebab. Maten kan både beställas för hemleverans och hämtas upp själv genom att välja pickup i apparna.
– Vi jobbar med våra matkoncept på två sätt, både som individuella koncept och med Curb som en egen restaurang där alla matkoncept är samlade på samma meny. Det alternativet passar bra för dem som inte vill kompromissa, säger Camilla Kildal, commercial director på Curb Food.
Curb Food har genom samarbetet med sina leveranspartners Foodora och Uber Eats fått indikationer om att det finns en stor efterfrågan i Helsingborg på hemleverans av mat. Lokalen företaget valt för ändamålet finns på Järnvägsgatan och ägs av Executive Property.
– Efter bra dialog med Executive Property och Helsingborg City är vi säkra på att vi kommer erbjuda något nytt och spännande som vill bidra till Helsingborgs befintliga erbjudande. Och sen hoppas vi att kunderna vill vara med och utveckla våra koncept med oss genom att beställa och dela sin feedback, säger Camilla Kildal.
Dark kitchen-restauranger finns bara på digitala plattformar, och är ett relativt nytt fenomen i Sverige där Curb Food leder utvecklingen. Nyligen expanderade företaget med en dark kitchen-restaurang även i Mörby centrum.
Curb Food grundades i maj 2020 och tog förra året in cirka 208 miljoner kronor i kapital för att expandera sina dark kitchens. Bakom bolaget står Delivery Heros tidigare Norden-vd Carl Tengberg och tidigare Foodora-kollegan Felipe Gutierrez. De backas av tunga investerare som EQT Ventures.