23948sdkhjf

Max går i bräschen med ny klimatmärkning

Hållbara initiativ från både Max och McDonald's.

Snabbmatskedjorna gör sitt bästa för att associeras med hållbarhet. Både Max och McDonald's har på kort tid annonserat nya klimatvänliga initiativ. Den norrländska kedjan med en ny klimatmärkning och den globala konkurrenten med ett löfte om att uppnå netto noll i utsläpp senast år 2050.

Max, som prisats många gånger för sitt hållbarhetsarbete, ligger längst fram. Max började klimatmärka sin meny redan 2008 och kunde 2018 presentera en helt klimatpositiv meny.

Nu tar kedjan nästa steg och ansluter sig som det första företaget utanför USA till klimatmärkningen Cool Food Meals. Ett naturligt steg i hållbarhetsresan, menar Kaj Török, hållbarhetschef på Max.

Vi har väntat i 13 år på en trovärdig tredjepartsgranskad klimatmärkning och äntligen är den här. Cool Food Meals har chansen att bli den globala standard som vi efterfrågat så länge. Vi på Max är glada och stolta över att vara de första i Europa att anta märkningen.

Max planerar att rulla ut märkningen på sina drygt 170 restauranger under början av 2022. I dagsläget är det oklart hur många av måltiderna som kommer att klara gränsen för Cool Food Meal. Klart är i alla fall att de traditionella hamburgarna av rött kött kommer att kunna klimatmärkas.

Jätten McDonald's presenterade i förra veckan ett nytt globalt klimatmål om att nå netto noll för hela värdekedjan inklusive leverantörer till 2050. Samtidigt revideras 2030-målet för att möta den höjda ambitionen från Science Based Target Initiative, som ska leda till att Parisavtalets mål för att hålla uppvärmningen under 1,5 grader nås.

McDonald's i Sverige är sedan 2012 medlem i företagsnätverket Hagainitiativet, vars medlemmar arbetar för att nå netto noll klimatrelaterade utsläpp från egen verksamhet till 2030.

– Med vår storlek bidrar varje initativ, stort som smått, till att göra skillnad på riktigt. Vi har fram tills idag tagit stora kliv både i Sverige och globalt för att minska vårt klimatavtryck, men det är dags att vi accelererar vårt arbete ytterligare och fortsätter att minska vårt klimatavtryck för att säkerställa att vi kan nå netto noll senast 2050, säger Joachim Knudsen, vd, McDonald´s Sverige, i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.143