Dumplingskedjan Beijing8 har köpts upp
Beijing8 har köpts upp av Fuud, functional food-bolaget som i slutet av juni beslutade att byta namn från Frill till Fuud. Dåvarande Frill Holding AB köpte tidigare i sommar 100 procent av aktierna i det svenska dumplingsföretaget B8 Sverige AB som står bakom varumärket Beijing8.
Förvärvet skedde genom cirka 38,9 miljoner nyemitterade aktier i Frill/Fuud (”Vederlagsaktierna”) och Frill/Fuud har även tagit över fordringar på sammanlagt cirka 14,3 miljoner kronor som vissa säljare har mot Beijing8.
Under 2020 producerade och sålde Beijing8 över 6 miljoner dumplings, vilket gör det till ett av de största varumärkena för dumplings i Europa. Bolaget driver både restauranger och säljer sina produkter i livsmedelsbutiker och via e-handel i Sverige, Finland, Norge och Estland.
– Frill har på kort tid byggt upp ett imponerande bolag med stark marknadsnärvaro och en attraktiv produktportfölj. Att nu ta steget in i detta spännande bolag är precis vad Beijing8 behöver för att kunna ta nästa steg i vår varumärkesutveckling och för att bättre kunna utveckla våra produkters fulla potential. Frills organisation ger oss tillgång till resurser och en rad viktiga funktioner och kompetenser för att åstadkomma detta, och jag ser fram emot att bli en del av Frill-teamet, kommenterade Magnus Andersson, vd för Beijing8.
Förvärvet ligger i linje med Fuuds kommunicerade strategi om att bygga en expansiv portfölj av varumärken och att växa genom både förvärv och organisk tillväxt.
– Med köpet av Beijing8 fortsätter den snabba expansionen. Bolaget passar väl in i vår portfölj. Vi räknar med att snabbt kunna skala upp distribution och försäljning av Beijing8-produkter i hela Norden. Beijing8:s produkter i kombination med närvaro i flera nordiska länder öppnar upp för nya möjligheter och synergier, som går att utnyttja för våra andra varumärken. Medarbetarna i Beijing8 kommer att passa väl in i vår stärkta organisation, säger vd Peter Blom.