Sturehof och Winefinder i samarbete om vinlåda
Restaurang Sturehof och e-handlaren Winefinder har slagit sina påsar ihop. Företagen har tillsammans skapat en vinlåda som lanseras under namnet Sturehoflådan.
– När vi började få allt fler förfrågningar om passande viner till våra middagskassar kände vi att vi behövde svara upp mot det. I det så växte tanken om en egen vinlåda fram, säger John Eriksson, chefssommelier på Sturehof i Stockholm.
John Eriksson har själv valt ut de sex vinerna i Sturehoflådan tillsammans med restaurangchefen Thomas Mortensen. Vinerna är utvalda för att representera restaurangen och passa till Sturehofs Matmarknads egen middagskassa.
– Sturehof tillhör Stockholms bästa och mest anrika restauranger och har en inriktning som passar Winefinder väldigt väl. De kan mat och dryck och de gillar våra viner. Det känns väldigt kul och inspirerande att kunna erbjuda både nya och gamla kunder en mix av vårt sortiment och Sturehofs kunnande, säger Magnus Ericsson, vd på Winefinder.
Winefinder befinner sig i ett rättslig process med Systembolaget. I höstas beslutade Patent- och marknadsdomstolen att e-handlaren inte får marknadsföra alkoholhaltiga drycker för försäljning och hemleverans till svenska konsumenter. Winefinder har överklagat. Systembolagets avgående vd Magdalena Gerger vill stoppa näthandeln med alkohol och har i en intervju nyligen i Dagens Nyheter sagt att hennes mål är ”en lagstiftning som slår vakt om Systembolagets ensamrätt och systematik med folkhälsa i centrum oavsett kanal”.