23948sdkhjf

Bores växer med restauranger – och snickeri

Hamburgerkedjan har klart med tre nya restauranger och ytterligare två på gång.

Bores är ännu en expansiv hamburgerkedja. De nuvarande sex restaurangerna kommer att bli fem fler i höst.

– Det är en extrem burgartrend. Det är den nya husmanskosten, säger Carl-Henrik Forssbeck, vd på Bores och grundare av företaget ihop med brorsan Carl-Gustaf Forssbeck.

De två andra delägarna är snickare, vilket lett fram till att företaget nu är i färd med att bygga ett eget snickeri i en 622 kvadratmeter stor lokal i Knivsta som även kommer att inkludera en liten Bores-restaurang på 100 kvadratmeter.

En ovanlig kombo får man lov att säga.

– Vi ska öppna fem enheter i höst. Sedan är planen att öppna tio restauranger 2022. Då kommer vårt snickeri att ha att göra enbart med våra egna restauranger samtidigt som vi får 100 procent koll på produktionen. Men vi kan göra allt åt andra restauranger också, förklarar C-H Forssbeck.

Under expansionsresan har Bores koncept delvis förändrats. Gatukök 2.0 räcker inte längre till som beskrivning när det handlar om fullstora restauranger med fullständiga rättigheter. I stället har ägarna uppfunnit begreppet ”bardagsrum” som de tycker säger mer om kedjans nya satsningar.

– Vi har en för bra produkt för att kallas gatukök, menar C-H Forssbeck.

Tre nya etableringar är helt klara och två till väntas signas inom kort.

Förutom i Knivsta sker i höst öppningar i Södertälje och Linköping. I Linköping blir den 208 kvadratmeter stora restaurangen på campusområdet den andra i staden och den tredje i Östergötland.

– Den första restaurangen i Linköping var den första med franchisetagare. Det blev succé direkt och samma franchisetagare ska nu öppna ytterligare en restaurang. 

Restaurangen i centrala Söderstälje blir kedjans största hittills. Ett ”bardagsrum” på 317 kvadratmeter som erbjuder fullständiga rättigheter.

Under förra året hade Bores tufft med att hitta finansiering för sina nya satsningar. Så är det inte längre. 

– Vi har ett bra koncept som redan innan corona hade fokus på take away. Sedan gjorde vi ett jättebra årsbokslut. Det har gjort det avsevärt enklare. Känns som vi passerade en tröskel vid årsskiftet, avslutar C-H Forssbeck.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08