Coca-Cola marknadstestar pappersflaskan
Coca-Cola Companys prototyp av en pappersflaska ska testas för försäljning i en begränsad upplaga genom en online-återförsäljare i Ungern. En körning på 2 000 flaskor med den växtbaserade drycken AdeZ kommer att erbjudas i den banbrytande förpackningen.
Pappersflaskan utvecklas av Coca-Colas FoU-team i Bryssel och The Paper Bottle Company (Paboco), en dansk start-up som delägs av ALPLA och BillerudKorsnäs och också samarbetar med andra stora varumärkesägare som Carlsberg, L'Oréal och The Absolut Company.
Den första pappersflaskan som nu presenteras av Coca-Cola och Paboco är den första generationens prototyp och består utvändigt av ett skal av papper med en invändig plastbeläggning och en plastkork som båda är återvinningsbara. Målet är att hela flaskan på sikt ska tillverkas av och kunna återvinnas som papper.
– Försöket vi tillkännager idag är en milstolpe för oss i vår strävan att utveckla en pappersflaska, säger Daniela Zahariea, director of technical supply chain and innovation, Coca-Cola Europe.
– Människor förväntar sig att Coca-Cola ska utveckla och marknadsföra nya, innovativa och hållbara typer av förpackningar. Det är därför vi samarbetar med experter som Paboco, experimenterar öppet och genomför detta första marknadstest.
Tekniken som utvecklats av Paboco syftar till att skapa 100 procent återvinningsbara flaskor tillverkade av hållbart framställt skogsfiber med en biobaserad materialbarriär som kan motstå vätskor, CO2 och syre, och är lämplig för drycker, skönhetsprodukter och andra flytande produkter. Det slutgiltiga målet är en flaska som kan återvinnas som papper.