Bryggeriboomen består även under pandemin
Bryggeriboomen har inte avstannat under pandemin. Under 2020 startades över 40 nya bryggerier.
– Det är roligt att många vill satsa på ett eget bryggeri. Svensk öl från såväl större som mindre bryggerier håller hög klass även i en internationell jämförelse, säger Sveriges Bryggeriers vd Anna-Karin Fondberg i en kommentar.
Vid årsskiftet fanns totalt 453 aktiva bryggerier runt om i Sverige, efter att 43 bryggerier startat produktion och tre lagts ned under fjolåret. Dessutom finns det 68 varumärken på marknaden där ölen produceras hos ett annat företag.
Under pandemin har svensk restaurangnäring kämpat med begränsningar gällande öppettider och alkoholservering. Det har gjort det svårt för svenska bryggerier att sälja öl på fat. I stället är det alkoholfria produkter via dagligvaruhandeln och försäljning på Systembolaget som varit viktigast för de allra flesta bryggerierna. De stängda gränserna har också bidragit till att ännu fler inköp gjorts hos Systembolaget.
– Systembolaget har en stark ställning och har under pandemin varit en stabil aktör som gett bryggerierna en chans att nå ut med sina produkter. För de bryggerier som främst jobbat mot krog- och besöksnäring är det förstås tungt. Vi har ännu inte sett de långsiktiga konsekvenserna av pandemin, menar Fondberg.
Statistiken som Sveriges Bryggerier tagit fram i samarbete med ölbloggen Portersteken visar att tillväxten av nya bryggerier till största delen har skett under de senaste tio åren. 1995 fanns det 18 bryggerier i Sverige och 2010 hade den siffran ökat till 39 stycken. Därefter började det att ta ordentlig fart.