McPlant en av snabbmatsjättens nya satsningar
När McDonald's lanserar snart sin första köttfria burgare. McPlant kallas den nya växtbaserade burgaren, enligt uppgifter som framkom under ett investeringsmöte på måndagen.
Rivalen Burger King lanserade redan förra året en växtbaserad Whopper i samarbete med Impossible Foods. I januari meddelade Impossible Foods att något partnerskap med McDonald's däremot inte var aktuellt på grund av otillräcklig produktionskapacitet.
In på scenen klev då Beyond Meat. Ett test gjordes i Kanada, men avslutades i april.
”McPlant är skapad av McDonald's och för McDonald's”, betonade den internationella chefen Ian Borden under investeringsmötet.
Till en början framstod det därför som om Beyond Meat inte var involverade i den nya burgaren, vilket resulterade i att Beyond Meats aktie direkt efteråt föll 6 procent. Efteråt framkom det att det visst förelåg ett samarbete mellan de två företagen, varpå aktien steg kraftigt igen, skriver Techcrunch.
Snabbmatsjätten ska testa McPlant på flera marknader under nästa år.
Under investeringsmötet avslöjade McDonald's också planer på en ny kycklingsandwich och ny rostade bröd. De senare har redan testats med stor framgång i Kanada och Australien.