Orkla klimatmärker – vill underlätta för restauranger
Orkla fortsätter arbetet som påbörjats med att klimatmärka produkter. Nu vänder livsmedelsjätten sitt fokus mot sortimentet avsett för restauranger och storhushåll. Totalt 500 produkter, nästan hela Orkla Foodsolutions sortiment, ska märkas för att underlätta för restaurangerna att servera klimatsmarta rätter.
Sedan tidigare har Orkla även klimatberäknat över 700 recept för restauranger och storhushåll. På Orkla Foodsolutions hemsida finns även ett verktyg för att skapa klimatsmarta veckomenyer,
–Vi vill inte komma med några pekpinnar, utan bara dela med oss av den kompetens och data vi har eftersom kunskap är ett viktigt verktyg om man vill göra skillnad för klimatet. Jag hoppas att klimatavtrycket snart ska anses vara lika viktig och självklar information som näringsinnehållet, säger Ellinor Persson, marknadschef på Orkla Foodsolution.
Livsmedelsjättemn har i höst även infört klimatmärkning för flera av sina varumärken inom Orkla Foods Sverige, så som Felix, Paulúns och Abba.