Så mycket beräknas Umidas romavtal med Kiss ge
Umidas avtal med rockbandet Kiss beräknas generera cirka 5 miljoner kronor i nettoomsättning redan under det fjärde kvartalet 2020.
Det framgår av ett pressmeddelande där Umida ger mer information kring det
tidigare aviserade avtalet med Kiss.
Umida ingick den 13 augusti ett avtal om att skapa och sälja två romprodukter inom premiumsegmentet tillsammans med rockbandet. Avtalet är flerårigt samt med möjlighet till förlängning och ger Umida rätten att sälja de nya produkterna på alla marknader inom Europa samt i Japan och Australien.
Utvecklingen av produkterna har gått enligt plan och försäljningen av den
första produkten kommer att starta redan under oktober månad. Försäljningen
av den andra produkten kommer att starta under november månad, heter det.
"Försäljningspotentialen för samarbetet med Kiss är stor då Kiss är det band som har flest följare av alla band i Brands For Fans-portföljen samt att Kiss är det band som genom historien sålt mest merchandise. Denna bakgrund gör att den långsiktiga finansiella målsättningen är att Kiss ska bli ett av de största varumärkena inom Brands For Fans-portföljen samt troligen den historiskt största kommersiella framgången", skriver Umida.
Nuvarande situation ute i Europa där smittspridningen av covid-19 ökar påverkar försäljningen på kort sikt. Detta gör att Umida kommer att lägga mer fokus på Norden i början av lanseringen och invänta rätt läge på de olika marknaderna, heter det.