Sista genrepet för Svenska kocklandslaget
Upplagningen var kocklandslagets sista träningstillfälle innan VM i Luxemburg den 24 till 29 november. Då tävlar totalt 30 länder i två moment: Varmköket och Kalla Bordet.
Att landslaget valde Paulig Foods restaurangkök för varmköksupplagningen har att göra med att landslaget ville vara i ett kök de inte är vana vid och därtill är det en del i ett längre sponsorskap, 10 år, mellan varumärket Santa Maria och Svenska kocklandslaget.
– Vanligtvis sker upplagningarna i vårt träningskök på Electrolux huvudkontor, men som ett sista genrep har vi valt att lägga upplagningen i Paulig Foods fina kök, eftersom vi aldrig varit där tidigare. Det är stor skillnad på att jobba i ett kök man är van vid och ett som man nyss klivit in i. Utrustning och redskap står inte på samma platser och även om medlemmarna i laget är vana vid att jobba i nya kök, så kommer den nya miljön påverka tiden i tävlingsmomentet. Det handlar om sekunder, men de där sekunderna är livsviktiga för slutresultatet och vi behöver därför öva på att hålla nere på dessa, säger Fredrik Andersson, team manager för Svenska kocklandslaget i en kommentar.
Under året har kocklandslaget genomfört ett tiotal varmköksupplagningar för publik och däremellan ordinarie träningar där fokus ligger på receptutveckling och att öva på tekniker.
I tävlingsmomentet för varmköket ingår upplagning och servering av den förbestämda menyn åt sammanlagt 110 personer varav 10 slumpvis utvalda tallrikar går till juryn.
Häromdagen skrev RS Restauranger & Fastfood om upplagningen och presentationen av det Kalla bordet. Läs och se filmer från presentationen på NK i Stockholm här.