Carlsbergs omsättning föll märkbart
Totala omsättningen ner med mer än en halv miljard danska kronor efter lägre volymer på flera håll i Europa.
Den totala omsättningen gick ner med mer än en halv miljard danska kronor till 12,7 miljarder danska kronor, motsvarande en nedgång på 5 procent jämfört med samma period 2017.
Förutom förändrade valutakurser, som Carlsberg beräknar påverka resultatet negativt med 550 miljoner kronor, går det sämre i affärsområdet Östeuropa. Här sjönk omsättningen med 14 procent till 2 miljarder danska kronor. Enligt Carlsberg ser man dock att alla marknader i området ökar i volym utom i Ryssland, där man påpekar en generell nedgång på ölmarknaden.
Samtidigt minskade volymerna även i Västeuropa – här föll omsättningen med omkring 600 miljoner till 7,1 miljarder danska kronor.
"Volymminskningen i regionen orsakades huvudsakligen av förlorade marknadsandelar i Storbritannien för Carlsbergs brands, och lägre volymer i Polen på grund av genomförda prishöjningar", skriver Carlsberg i rapporten.
Positiva tecken syntes i Asien, där festivalsäsonger i Kina och Vietnam hjälpte till en ökning. Dessutom ökade även den totala försäljningen av specialöl och alkoholfria drycker markant.