23948sdkhjf

Nytt samarbete ska skjuta in Nicks på glassmarknaden

Inom kort går man in i en ny kategori med hjälp av nya samarbetspartnern Alvestaglass.
Företaget Nicks, som mest gjort sig kända för chokladkakor och bars, är redo att ta sig in på en ny marknad.

Genom ett samarbete med Alvestaglass kommer man under månaden att lansera en ny produktlinje för glass under sitt egna varumärke, som likt de andra produkterna i sortimentet inte har något tillsatt socker.

Enligt Nicks har man under fjolåret satsat på att förstärka sitt utvecklingsteam, vilket enligt bolaget gör att man har "unik kompetens" inom både konfektyr och glass.

Det ska enligt dem själva göra att man kan göra en bättre version av den amerikanska förebilden Halo Tops glass, ett företag som vuxit rejält i hemlandet. Bara under de senaste två åren har man tagit fem procent av den amerikanska glassmarknaden och ryktades nyligen vara aktuella för att bli uppköpta av Unilever .

– Halo Top har bara ett problem. Det känns som att tugga på en spånskiva. Ändå har de tagit stora marknadsandelar, säger Nicks medgrundare Niclas Luthman angående hur man försökt göra en bättre produkt.

Precis som förebilden är glassen gjord på mjölk och grädde, men utan tillsatt socker. Man använder sig av en bas på polydextros, tillsammans med steviolglykosider samt sockeralkoholen erytritol.

Från Alvestaglass håll ser man att produkten kommer att finnas brett i hela landet, och lanseringen kommer också följas åt av en rikstäckande kampanj under våren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.422