Starkt framåt för minilivs och fast food
Försäljningen inom delbranschen minilivs ökade med 3,7 procent enligt Servicehandelsindex för fjärde kvartalet.
Även fast food uppvisade positiva tillväxttal under fjärde kvartalet och ökade med 2,3 procent. Delbranschen café ökade med 2,2 procent och även spel och tobak och trafikbutiker uppvisade positiv utveckling med ökningar om 1,1 procent respektive 0,4 procent för årets avslutande kvartal.
Totalt ökade försäljningen enligt Servicehandelsindex från Convenience Stores Sweden med 1,9 procent, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser under det fjärde kvartalet 2017.
– Efter ett starkt 2016 hade Convenience-branschen en tuff uppgift framför sig att under 2017 matcha sina egna fjolårsframgångar. Trots detta har tillväxten varit positiv och fjärde kvartalet blev årets bästa. Det var särskilt roligt att Minilivs, som öppnade året tungt, fick avsluta med flaggan i topp och blev fjärde kvartalets tillväxtvinnare, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden i en kommentar.
Handlarnas framtidstro minskade från 40 till 17 mellan tredje och fjärde kvartalet 2017. Kedjeaktörerna var mindre positiva än de enskilda handlarna med ett nettotal på 14 procent jämfört med de enskilda handlarnas 20 procent.