Årets vinnare av Fast Food Awards
- Vinnarna visar att fast food-branschen påverkas av tidens tendenser, gastronomin passerar inte omärkt förbi, säger Lisbeth Rauden chefredaktör Fast Food Magazine som arrangerar tävlingen för åttonde gången.
-Hälsa, hantverk och hållbarhet är viktiga faktorer som alla framgångsrika företag i food service-sektorn måste beakta för att lyckas.
Av totalt 21 finalister korades sju vinnare och kammade hem priset Årets Coffe Shop gjorde Johan & Nyström för enheten på Norrlandsgatan i Stockholm. Årets Leverantör blev matsvinnsappen Karma medan priset för Årets Kombo gick till restaurangkedjan Subway.
Utmärkelsen Årets Hjärta gick till entreprenören Per-Gunnar Hansson från Villman&Co. Vinnaren av Årets Foodtruck är Göteborgsbaserade Jinx Foodtruck och utmärkelsen Årets Briljanta Idé står SJ för som prisas bland annat för samarbetet med Kalf & Hansen. Årets Fast Casual gick till Sebastian Schauermann vegansatsning Taku Taku som var nominerade i två kategorier.
- Läckra och nya smaker, kreativitet och ett företagande som tar hänsyn till både människa och miljö är inget någon kan ducka för i vår tid. Tvärtom med dagens transparens och konsumentmakt så gäller det snarare att lägga en grund i det goda ur alla aspekter för att överhuvudtaget komma i fråga och ta sig fram i en allt tuffare konkurrens med kloka gäster och konsumenter, konstaterar Lisbeth Rauden i samband årets prisutdelning
Här är årets sju vinnare i Fast Food Awards samt vinnarmotiveringar;
Årets Coffee Shop - Johan & Nyström, Norrlandsgatan
Vinnaren i kategorien Årets Coffee Shop ska vara ett ställe med fokus på kaffe utan att glömma bort helheten runt om i form av service, utbud och känsla. Årets vinnare är företaget som driver Kafferevolutionen och kampen för specialkaffe framåt i Sverige och det häftigaste av allt: världspremiär för kaffeväggen där både kall - och varmbryggt kaffe serveras på tapp.
Årets Leverantör - Karma
Årets leverantör är ett företag som med teknik engagerat branschens aktörer med win – win för alla parter. Här är en lösning som tar fasta på matsvinn och hållbarhet.
Årets Kombo - Subway
Vinnaren i kategorin erbjuder inte bara snabb fräsch mat utan även ett modernt sätt att låta kunden bestämma själv. I alla deras fysiska butiker samt mediekanaler presenteras kombinationer för alla behov. Kunden kan välja allt från dryck, äpple och kaka samt chips till sitt mål.Arbetet med mat och dryck resulterar tillsammans i att mer än hälften av alla kunder köper en meny.
Årets Hjärta - Per-Gunnar Hansson, Villman & Co.
Genom sin entreprenörsanda och med tron på att konsumenten är smart, medveten och vill ha svenska och ekologiska råvaror så långt det är möjligt visar denna eldsjäl att det går att sätta en idé till verklighet. Med ett envist engagemang har han lyckats kombinera innovation och kvalitet, allt med fokus på sin vision - Ren mat
Årets Street Food - Jinx Foodtruck
Med en rejäl knippe koriander, ärlig hantering av råvaror och med ett starkt kreativt uttryck bjuds bastardiserad asiatisk mat eller helt enkelt World Food när den är som allra bäst. Smaksensationer som Thaicos, fantastiska Pork Buns med inspiration från Vietnam och New York, samt Vegan Buns som även kan stilla köttets lustar. Oslagbart blir kombinationen av gott snack, kärlek till hantverket ochkoll på detaljerna.
Årets Briljanta Idé- SJ
Den som vinner utmärkelsen "Årets Briljanta Idé" ska ha gjort det oväntade till det självklara. Idag är det självklart att bli serverad ekologisk snabbmat lagad på råvaror i säsong. Det oväntade är att det sker i tågets bistrosvagn. En eloge för ett gott samarbete med Kalf & Hansen som gagnar hela Sverige!
Årets Fast Casual - Taku Taku
Vinnare i denna kategori har ambitionen att inte bara locka de redan frälsta av vegansk mat och att de har lyckats väl med denna ambition kan vi nu slå fast. Har du inte redan provat Ssäm, Tempel Bowls och Bhangra Tacos är det dags att göra det nu!
Fast Food Awards arrangeras av tidningen Fast Food Magazine sedan 2011. Sedan starten har 33 vinnare korats.