23948sdkhjf

Här är årets grilltrender

Icas årliga grillrapport visar bland annat att 81 procent av befolkningen vill lägga mer lokalproducerat på grillen i år.
Den klassiska vår- och sommargrillningen har blivit ett stabilt fenomen i Sverige. Men samtidigt som fler upplever tjusningen med grillen är den klassiska köttbiten på nedgång. 57 procent av svenskarna uppger nämligen att de vill lägga mer grönsaker på grillen i år samtidigt som 27 procent vill minska mängden kött på grillen.

– Eftersom grillning är ett stort intresse i Sverige har vi större kunskap och är mer nyfikna nu. Istället för att tänka vad för kött, fisk eller fågel vi ska ha till grönsakerna låter vi istället grönsakerna få spela huvudrollen, säger Leif Grönlund, kock, Ica Köket.

Men oavsett om det rör sig om kött eller grönsaker tycker svenskarna att det är viktigt att stödja det svenska bondeledet. 81 procent vill nämligen lägga mer lokalproducerat på grillen i år till förmån för lantbruket.

Svenskarnas grillvanor i siffror – en sammanfattning från ICAs Grillrapport 2017
från Sverige


45 procent uppger att svenskt ursprung är den viktigaste faktorn när de väljer kött till grillen. Av de som väljer svenskt kött tycker 67 procent att anledningen är för att stötta svenska lantbrukare.
Anledningar till att välja svenskodlade grönsaker är för att stötta svenska lantbrukare (81%), kortare transporter (57%), kvalitet (45%) och för att det är tryggt (36%).

Den gröna trenden håller i sig

57 procent uppger att de vill grilla mer grönsaker i år.
27 procent uppger att de i år vill grilla mindre mängd kött.

Att grilla tillsammans är det som smakar godast

35 procent uppger att vi gillar att grilla så mycket för att det ger mer tid till att laga mat och umgås med varandra.
40 procent vill att deras grillfest helst ska vara lugn med vänner.
24 respektive 30 procent uppger att de helst grillar med vänner respektive släkt och familj.
1 procent uppger att de helst grillar för sig själva.
12 procent anger att de grillar året om.

*ICAs Grillrapport 2017: undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av ICA mellan den 15 och 27 februari 2017 och inkluderade 1001 personer i åldern 15+, jämnt fördelat mellan män och kvinnor och utspridda över hela Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063