När McDonald´s blev Donken
Men nu försöker McDonald´s göra Donken till ett varumärke via kampanjen Donken Deal. Jag är osäker på om det är den rätta vägen. Varumärket McDonald´s är ett av världens tio mest kända och starka varumärken, något man ska vårda och utveckla. Inte skoja med. Behåll ett varumärke och låt mig och alla andra gäster ha smeknamnet för oss själva.
För en tid sedan läste jag siffror om restaurangbranschen i USA. För första gången på många år ökar inte branschen utan planar ut och för fast casual-restaurangerna har en liten men ändå minskning skett. Och då ska man veta att hela 80 procent av restaurangomsättningen i USA ligger inom segmentet Quick Service, alltså inom den traditionella och ”nya” snabbmatsindustrin. Men trots allt är det långt ifrån någon kris. Varje år görs dryga 61 miljarder restaurang- och quickservicebesök i USA, 61 tusen miljoner på en befolkning på dryga 320 miljoner. Det betyder att hälften av alla måltider intas utanför hemmet.
I det här numret presenteras en ny bok om pizza eller om den napoletanska pizzan, kanske världens enklaste och godaste pizza. Det är en spännande läsning om hur två kompisar jobbar för att skapa den perfekta pizzan. Det handlar om värme och om degen förstås. Jag önskar att fler pizzerior skulle våga ta ut svängarna och skapa pizzor som utmanar gästerna. En som satsar på pizzor med ursprung från Neapel, är Paul Anderlind och Gustav Öhnfeldt som nyligen öppnade Meno male i Stockholm. Här görs pizzorna på 90 sekunder i en direktimporterad ugn på 2,4 ton från Neapel som håller 450 grader. Snabbt, enkelt och fantastiskt gott. Hamburgerboomen har blivit mainstream, nu är det dags för en pizzaboom.