Branschens hjältar
”Det är bara vinnare från Stockholm” brukar vi få höra men det är nog en sanning med modifikation. Många vinnare genom åren kommer visserligen från Stockholm men det ska inte tolkas som att de olika jurygrupperna inte orkar bry sig om vad som händer utanför huvudstadens tullar. I år fanns det också flera finalister utanför Stockholm.
När Stockholm växer så kraftigt som staden gjort de senaste åren, och fortsätter att växa, drar den också till sig kreativa människor från hela landet inom alla yrkeskategorier, även från restaurangbranschen. Här vässas idéer i tuff konkurrens och gästerna lär sig snabbt vad som är ”bäst i stan”, oavsett kategori.
Samtidigt är jag den förste att skriva under på att det händer fantastiskt mycket spännande i första hand i städer som Göteborg och Malmö. Ingen nämnd och ingen glömd. Men faktum kvarstår att där det finns en uppsjö av kreativa matpersoner, dit vill man gärna dra för att testa sina egna idéer. Så funkar de flesta branscher, även inom mat och dryck.
Nästa stora event för oss är Pizza-SM som hålls 26-27 april, i samband med mässan GastroNord på Stockholmsmässan. Den 26e genomför vi en semifinal och den stora finalen äger rum dagen därpå. I år satsar vi också på en ny kategori – Pizza akrobatik. Det är en gren som är jättestor ute i världen och där det handlar om att bland annat kunna utföra konster med sin pizza. Vi har bjudit in en av världens främsta ”pizzaakrobater”, Missy Green Assink som kommer att sitta i akrobatikjuryn. Det blir en spektakulär tävling!
En annan spännande aktivitet är Foodtruck-SM som ska arrangeras i anslutning till GastroNord. Enligt uppgift finns dett stort intresse från hela landet att vara med och det ska bli spännande att följa arbetet med att skapa det här eventet. Det vore verkligen kul om man lyckas.
Till sist – 2016 blir, enligt samstämmiga undersökningar världen över, ett grönare och ett ”ät-mer-hälsosamt” matår med allt vd det innebär. Snabbmatsbranschen står inför stora utmaningar men samtidigt har branschen visat tidigare att man kan anpassa sig snabbt till nya trender. Nu gäller att vara på tårna för att hänga med.