23948sdkhjf

Mat och dryck populärt på YouTube

Carlsberg, Max och Estrella bäst på att synas på YouTube inom segementet mat och dryck.
YouTop100 Sweden åskådliggör svenska företags effektivitet i användandet av sin YouTube-kanal och genomförs för andra året i rad. Urval för 2015 års undersökning var 600 av Sveriges ledande företag. Av dessa hade 309 företag en aktiv YouTube-kanal, det vill säga en kanal som uppdaterats under de senaste 12 månaderna. Dessa kanaler undersöktes under april 2015 och står till grund för YouTop100-rankingen. Variabler som undersöktes var totala antalet videor samt visningar per video.

Kategorin mat- och dryck är mest effektiv när det gäller YouTube med 19 av 34 företag på topp 100-listan med Carlsberg (placering 2), Max (placering 6) och Estrella (placering 7).

– Inte helt oväntat, tycker Johan Fernstedt, digital broadcast specialist på företaget Chimney som genomfört undersökningen. Han tillägger även att det som är intressant är att väldigt olika typer av bolag finns i toppen med olika strategier. Vissa lägger upp sina reklamfilmer rakt av medan andra, som Absolut, satsar mycket på storytelling.

Övriga företag inom mat och dryck som har placerat sig är bland andra:
The Absolut Company (8)
Semper (10)
Systembolaget (11)
Polarbröd (12)
Santa Maria (16)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063