Varning till medarbetare skapar debatt
Det har hettat till i momsdebatten. Max varnar i ett internt brev för negativa konsekvenser om momsen höjs efter valet. LO har surnat till medan branschorganisationen Visita tar Max i försvar.
− Jag anser att kritikerna medvetet misstolkar brevet. Det är bra att företag informerar sina anställda om hur man ser på företagets framtid och utveckling. I det sammanhanget är det naturligt att berätta om hur man bedömer att politiska sakfrågor påverkar förutsättningarna för företaget, säger Eva Östling, vd på Visita.
En av de som kritiserat Max brev är LO:s förste vice ordförande Thomas Baudin. Han menar att Max försöker få de anställda att inte rösta på Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i riksdagsvalet. I en intervju i TV4 Nyheterna (22/1) säger han att han inte känner till några fall när arbetsgivare på detta sätt har pekat ut enskilda partier.
− Tobias Baudins kritik är märklig. Besöksnäringen växer. Sedan momsen på restaurangmat sänktes från 25 till 12 procent 2012 har det skapats 10 000 nya jobb i restaurangbranschen. Enligt Konjunkturinstitutet är 4 000 av dessa en direkt följd av reformen. Självklart skulle en fördubblad restaurangmoms och en dramatisk höjning av arbetsgivaravgifterna påverka Max och andra restauranger högst påtagligt. Det Max säger är inte unikt. Vi har som branschorganisation under en lägre tid pekat på riskerna för förlorade jobb om momsen på restaurangmat skulle höjas igen. LO borde välkomna att arbetsgivare tar strid för jobben. Vi skulle behöva fler företag som engagerar sig i samhällsdebatten på det sätt som Max gör. Facket har inte monopol på att kommentera politiska förslag och kommunicera med de anställda, säger Eva Östling.