Svenskarnas lunchvanor
Glöm svenska klassiker som köttbullar och kokt torsk. Nu äter svenskarna helst thailändsk mat till lunch. Det svarar 27 procent i Rikskuponger/Rikskortets SIFO-undersökning om lunchvanor från 2012. På andra plats kommer sallad med 22 procent följt av pasta med 21 procent. Jämför man 2012 års resultat med undersökningen som genomfördes under 2003 kan man urskilja en tydlig förändring bland favoritlunchrätterna nu och då. 2003 uppgav endast fyra procent att de helst åt thailändsk mat till lunch och pasta var istället den populäraste rätten, följt av köttbullar, sallad och ärtsoppa med pannkaka. På årets topplista finns varken köttbullar eller ärtsoppa med bland de fem mest populära rätterna.– Att vi äter ärtsoppa just på torsdagar är en levande tradition ända från medeltiden. Det vore mycket tråkigt om den gick i graven. Med tanke på de långa köer som bildas på lunchställena varje torsdag tror jag dock att ärtsoppan har god överlevnadspotential även i framtiden, trots att den inte längre finns med på topp-5-listan, kommenterar Edward Blom, näringslivshistoriker.Svenskarnas favoritlunch skiljer sig åt mellan könen både idag och för tio år sedan. Bland männen är idag raggmunken den mest populära måltiden följt av thailändskt. Under 2003 var det istället pasta som var männens favorit och ärtsoppa var den näst mest populära lunchrätten. Bland kvinnorna är salladen populärast i år. Hela 35 procent av kvinnorna uppger att detta är deras favoritlunch. Redan för tio år sedan var salladen en omtyckt lunch hos kvinnorna. Bara pastan var ett högre rankat alternativ.– Pastan blev populär i Sverige i slutet av 1980-talet. Under 90- och 00-talen var allt italienskt hett, men nu dalar trenden. Även om pastan kommer att fortsätta vara ett inslag i vår kost är dess topp sedan länge passerad, säger Edward Blom.Inte heller thaimatens förstaplacering förvånar Edward Blom:– Thaimaten var i början något exotiskt man provade under en semesterresa, sedan blev det fin restaurangmat och nu vanlig lunchmat. Det är en liknande utveckling som pizzan, kinamaten och sushin tidigare upplevt. Om tio år är det kanske latinamerikanskt eller szechuan-köket som gäller för lunchen.Om undersökningarna:Rikskupongers statistiskt säkerställda enkätundersökning från 2012 är genomförd i samarbete med SIFO och har 1002 svarande förvärvsarbetare. Lunchfrämjandets undersökning från 2003 är baserad på 518 intervjuer av yrkesverksamma personer.