23948sdkhjf

Max är grönast

I årets undersökning har svenskarna återigen fått utse Sveriges grönaste varumärke i två olika kategorier. Änglamark står som segrare i den öppna kategorin, medan SJ vinner på den slutna listan.

Svenskarna har dessutom fått redogöra för sin syn på miljö- och hållbarhetsarbete i åtta olika branscher. Undersökningen visar att intresset för gröna varumärken har ökat något jämfört med 2010. Respondenterna tycker att det är viktigt att göra gröna val i bilbranschen, elbranschen och i dagligvaruhandeln. Däremot är intresset lågt vad gäller snabbmat, resor och heminredning. Svenskarna är heller inte beredda att betala extra för att välja grönt. Fler än hälften upplever dessutom att det är svårt att göra gröna val.

På frågan hur gröna (miljövänliga) varumärkena i snabbmatsbranschen anses vara, får Max högst betyg av respondenterna. Subway ligger tvåa i listan och Sibylla klättrar från fjärde till tredje plats.
Trots att flera av aktörerna utökat sitt miljöarbete och kommunicerat aktivt kring detta de senaste åren får branschen som helhet ett relativt lågt betyg av undersökningens respondenter.

Det är fjärde året i rad som varumärkesbyrån Differ tillsammans med undersökningsföretaget YouGov genomfört undersökningen Sveriges grönaste varumärke. Undersökningen gick ut till 1027 respondenter i åldern 15-74 år. Datainsamlingen skedde under oktober 2011. Målsättningen är att följa svenska konsumenters syn på miljö- och hållbarhetsarbete
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062