23948sdkhjf

Hemlagat starkast i Frankrike

Franska och irländska restauranggäster är de som är allra mest lojala mot sina lokala kök. Hela 60 procent av de inhemska bokningarna i Frankrike gäller restauranger som serverar lokala specialiteter. I Irland är motsvarande siffra 40 procent. Denna lojalitet mot det lokala köket lyser med sin frånvaro i övriga Europa. Färre än en fjärdedel av nätbokningarna i Tyskland, Storbritannien, Spanien och Danmark gäller restauranger som specialiserat sig på det egna landets mat.

På de flesta håll i Europa börjar man få upp ögonen för att använda mobilen för att boka bord. Sverige som är ett av världens mest uppkopplade länder med en internetpenetration på 92,5 procent toppar listan. Livebookings index visar att fem procent av svenska nätbokningar i dag görs via mobila enheter, vilket är en ökning med över två tredjedelar bara under de senaste sex månaderna. Baserat på de siffrorna räknar Livebookings med att en av fem nätbokningar i Sverige kommer att ske via mobilen 2012.

Enligt Livebookings index slår antalet nätbokningar nya rekord över hela Europa – inte bara i Sverige. Trots att Storbritannien och USA var först med nätbokningar är det på den europeiska kontinenten som tillväxten är störst.
– Internet är en del av vardagen. Konsumenterna förväntar sig att hitta varumärken, interagera och göra sina affärer på nätet. Vissa restauranger är medvetna om detta och ligger långt framme men andra riskerar att gå miste om hela nätbokningsboomen och gästernas efterfrågan på mobila alternativ, säger Colin Tenwick, koncernchef på Livebookings.

– Vårt index visar tydligt att man i många länder redan skördar frukterna av den nya tekniken och förbättrar sin bokningsservice, gör det enklare för gästerna och på ett enkelt sätt ökar lönsamhet inom hela restaurangbranschen, fortsätter Colin Tenwick.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078