Bubbel på krogen
Systembolagets försäljning ökade årets första nio
månader med 17,6 procent och de senaste sex åren har konsumtionen på
mousserande vin fördubblats enligt WOW.se– Den bubblande
trenden återspeglas i cavaförsäljningen som även den ökat kraftigt de
senaste åren, säger Ulrika Nordgren på Bibendum.Och ute på restauranger märks en tydlig cavatrend.–
Nu frågar gästen specifikt efter ett glas cava, det hände aldrig för
ett par år sedan. På min tidigare arbetsplats Le Rouge, hade vi en stor
cavalista och sålde mycket, främst i baren, berättar Niklas Löfgren,
sommelier på Frantzén/Lindberg för WOW News.Än
så länge ses dock det mousserande vinet först och främst som en
aperitifdryck, något som sommelierer både i importörsledet och på
restaurang tycker är tråkigt.– Jag tycker
det är konstigt att vi inte ser fler champagner i ett vinpaket. Där
arbetar sommelieren ofta med dyrare viner och för 3-400 kronor kan de
servera en riktigt god champagne, förklarar Niklas Jakobsson på Wine
Trade och fortsätter.– I vårt sortiment har
vi en roséchampagne som är gjort som ett stilla rött vin, det har en
tanninstruktur och är den ultimata måltidsdrycken.Niklas Löfgren på Frantzén/Lindeberg håller med.–
Champagne i dryckespaketet är väldigt uppskattat när man väl serverar
det, tyvärr är det sällan. Men att servera exempelvis en halvtorr
champagne till våra nordiskt syrliga desserter är otroligt uppskattat.Niklas Löfgren praktiserade i våras på restaurang Noma i Köpenhamn där de erbjöd ett vinpaket med uteslutande champagne.–
Sommelierer och andra gäster tyckte alla att det var jättehäftigt. Där
fokuserades det bara på biodynamiska champagner men skulle vi göra
samma sak här vore det roligt att lyfta fram hela Champagnes utbud.
Från stilla vin till riktigt söta, sådant vi normalt inte får prova,
säger han.