Högkonjunktur för färdigrätter från Gooh
Det är bland annat livsmedelstrågen, som använder den
svenskutvecklade MicVac-metoden för uppvärmning i mikrovågsugn, som är den
viktigaste förklaringen till framgången för Gooh. Försäljningen har, trots
rådande ekonomisk kris, ökat med mellan 30 och 50 procent per månad jämfört med
föregående år.I dag finns 75 butiker, så kallade shop-in-shop, i
Storstockholm, Uppsala och Västerås. Till detta kommer omkring 400 företag som
använder vendingmaskiner, men fortfarande är konceptet bara spritt till en
liten del av landet.Detta ska det bli ändring på under 2010.”Under nästa år planerar vi att expandera med 350
shop-in-shops runt om i landet, varav cirka tjugo i Göteborg. Vi fokuserar på
de större städerna, där intresset för kyld mat är störst”, säger företagets vd
Jonas Regnér till tidningen Livsmedel i Fokus.Det nya köket för tillagning av de olika rätterna invigs i
Järna söder om Södertälje i början av nästa år och det får tre gånger så hög
kapacitet som det nuvarande. Det kommer dock att kunna fördubbla produktionen
om behovet uppstår.Färdigrätterna från Gooh är tillagade i storkök, packas på
plasttråg som förses med en toppfilm med MicVac-ventilen. Rätterna har en
hållbarhetstid på cirka tre veckor vid kylförvaring och de är tillagade utan
tillsatser eller konserveringsmedel.