White Guide växer med ny delägare
Skånskt förlag går in som delägare i restaurangguiden.
– Jag ser en fantastisk potential för White Guide – det är ett mycket starkt varumärke med hög trovärdighet, säger Thorbjörn Östman.
Thorbjörn Östman ser stora möjligheter att växa, inte bara i Sverige utan också utanför landets gränser.
White Guides grundare och övriga delägare, Lars Peder Hedberg, Mats Hanzon och Mikael Mölstad, ser fram emot samarbetet.
– Det är en resursförstärkning både organisatoriskt och finansiellt som gör att White Guide kan växa än snabbare, förklarar styrelseordföranden Mats Hanzon.
Det finns nu planer på att etablera White Guide även i andra länder:
– Hela konceptet med White Guide är helt unikt och det finns stort intresse i flera länder som vill att vi ska producera en motsvarande guide där, säger White Guides VD Mikael Mölstad.
Arbetet med årets upplaga är nu inne i slutfasen. Den 8 mars 2010 offentliggörs den nya guiden.
– Vårt intryck av 2009 hittills är att Sverige, trots finanskriser, tydligt visar världen att vår gastronomi har potential att bli en av de ledande i världen, menar White Guides huvudägare Lars Peder Hedberg.
Fakta
White Guide skapades 2004 genom en sammanslagning av de två väletablerade restaurangguiderna Gourmet 199 Bord (första utgåva 1988) och Vägarnas Bästa (första utgåva 1985).
Thorbjörn Östman har tidigare arbetat som VD för Dagens Industri, Affärsförlaget samt vice VD för Specialtidningsförlaget. Han är också grundare och huvudägare i Mat & Vänner Förlag AB i Helsingborg, som startade samtidigt som White Guide lanserades.