23948sdkhjf

Snabbmaten omsätter 12,2 miljarder

Landets kaffekedjor är lågkonjunkturens vinnare. Men även hamburgerkedjorna gjorde ett bra resultat 2008. Det visar en årlig rapport från tidningen Fast Food.
Den 29 april publicerar Fast Food sin årliga rapport över snabbmatskedjornas utveckling. Rapporten visar bland annat att 2008 blev året där branschen var tvungen att landa. Efter flera års otroligt positiva siffror, har ökningstakten avstannat en aning. Men trots tuffa tider står kedjorna stabila.

Den totala omsättningen blev i stort sett plus minus noll jämfört med föregående år. Totalt slutade aktörernas omsättning på 12,2 miljarder. Omsättningsmässigt spretar det en aning där några aktörer sett explosionsartade omsättningsökningar, medan det för andra går i motsatt riktning.

Till ovanstående siffror kan läggas casual dining med åtta aktörer som tillsammans omsatte 1,7 miljarder samt pizzamarknaden som består av fristående aktörer som tillsammans omsatte 3,1 miljarder.

De stora vinnarna är landets kaffekedjor som ökade sin omsättning med 28 procent jämfört med 2007. Även hamburgerkedjorna har gjort ett bra år med en ökning på sju procent. Hamburgerkedjorna står därmed för 52,4 procent av den svenska snabbmatsmarknadens kedjeomsättning.

I rapporten noteras också att intresset för den svenska marknaden fortfarande är stort och nya kedjor knackar på dörren för etablering i vårt avlånga land. Så trots tuffa tider är definitivt den bekväma måltidsbranschen på rätt sida. Aktörerna är positiva inför framtiden och flera av de ledande kedjorna både hoppas och tror att branschen nu slagit i bottennivån för att återigen vända uppåt.
»Den bekväma måltidssektorn är historiskt en vinnare i tuffa tider. Konsumenten avstår dyra restaurangbesök, men fortsätter unna sig bra och god mat. Då faller valet på den bekväma serveringsformen som är billigare«, säger Magnus Lilienström, chefredaktör för tidningen Fast Food.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078