Max klara för franchise i Saudiarabien
Den familjeägda hamburgerkedjan Max har hittat sin första franchisetagare utomlands. Valet föll på affärsfamiljen Bahrawi, skriver di.se.
Enligt uppgifter kommer familjen Bahrawi, delägare till stormarknadskedjan Watani och agent för ett antal västerländska varumärken, att investera 300-400 miljoner kronor under fem till tio år. Affärsfamiljen ska betala 5 procent i royalty till Max. De första etableringarna blir i stora köpcentrum i staden Jeddah vid Rödahavskusten.
Richard Bergfors tror att den svenska profilen på Max blir ett starkt konkurrensmedel gentemot många andra utländska snabbmatskedjor som är på väg in i Saudiarabien.
»Det är en konkurrensfördel att inte vara amerikansk, som alla andra«, säger han.
Men lokala anpassningar kommer att krävas. Till exempel måste Max följa regeln om att ha två ingångar för att ensamma män inte ska komma i kontakt med kvinnor som besöker restaurangen med sina familjer.
»Saudiarabien är det religiöst franchisegiöst tuffaste landet i regionen, fortsätter Richard Bergfors. Så lyckas vi där blir det betydligt lättare i grannländerna.«
Planen är att familjen Bahrawi ska öppna 30 restauranger på tio år. Om försäljningen landar på 500 miljoner kronor per år skulle det ge en årlig intäkt på 25 miljoner kronor till Max. Däremot kommer det att dröja innan Max kan skörda frukterna av samarbetet, eftersom kostnader för bland annat utbildning och kvalitetskontroll kommer att överstiga intäkterna de kommande åren.