23948sdkhjf

McDonald's på kaféoffensiv

Samtliga 14 000 McDonald´s i USA ska utrustas med en egen kaffebar, McCafé. Med äkta baristor bakom espressomaskinen får Starbucks se upp.
Målsättningen är att kaffeverksamheten ska spä på omsättningen för amerikanska McDonald’s med 1 miljard dollar om året, motsvarande 6,4 miljarder kronor, skriver Wall Street Journal. Det motsvarar knappt 5 procent av den totala årsomsättningen i Nordamerika.

Om McDonald’s är störst på snabba hamburgare i världen är Starbucks med 15 000 coffeeshops överlägset störst på kafémarknaden. Wall Street Journal menar att snabbmatskedjan gör ett mycket riskabelt drag, eftersom många av bolagets nuvarande kunder är ute efter billig mat och inte ens vet vad en caffè latte är.

Svenska McDonald´s öppnade det första så kallade McCafé på Kungsgatan i Stockholm i juli 2003. Kaféet är placerat inne i McDonald's-restaurangen på Kungsgatan men har bland annat en separat ingång och egen logotyp. Då var ambitionen att etablera fler enheter, men i dagsläget har inga konkreta beslut i den riktningen fattats.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062