Klimat på dagligvaruagendan
Vad hamnar högst på agendan för leverantörer och butiker inom dagligvaruhandeln? Svaret gavs på Dagligvarudagen den 13 november. Ämnen som också rör aktörer inom måltidsbranschen.
På leverantörernas lista hamnar vikten av att bygga starka varumärken i topp, medan handeln anser att frågan om matsäkerhet är allra mest aktuell. Gemensamt för grupperna är miljö- och klimatfrågan, femterankad av handlarna, medan den hamnar på en blygsam tiondeplats hos leverantörerna. Europeiska toppchefer anser däremot att miljö- och klimatfrågan är allra viktigast, visar en motsvarande ”Top of mind”-mätning.
Leverantörernas ”Top-of-mind”:
1 Utveckla och bygga starka varumärken
2 Innovation/produktutveckling
3 Kunskap om konsumenternas vanor och beteenden
4 Relationer mellan handel och industri
5 Kostnadseffektivisering av egna verksamheten
6 Prisfokuseringen inom branschen
7 Utveckling/förändringsförmåga i en egna organisationen
8 Kategoriutveckling
9 Konsumenternas hälsa och välbefinnande
10 Klimat- och miljöfrågan (NY)
Handeln och livsmedelsbutikernas ”Top of mind”:
1 Matsäkerhet
2 Kostnadseffektivisering av egna verksamheten
3 Kunskap om konsumenternas vanor och beteenden
4 Konsumenternas hälsa och välbefinnande
5 Klimat- och miljöfrågan (NY)
6 Ursprungsmärkning
7 Utveckling av ekologiska produkter
8 Utveckling/förändringsförmåga i en egna organisationen
9 Måltidslösningar
10 Prisfokuseringen inom branschen
Dagligvarudagen arrangerades av tidningen Fri Köpenskap i samarbete med Movement.
Källa: www.dlf.se