Färdigmat ingen singelaffär
»Alla typer av människor äter färdigmat«, slår forskare Mia Prim fast. Och hon hoppas på fler typer av färdiga måltidslösningar i framtiden, gärna riktade till barnfamiljen.
Mia Prim har med hjälp av fem fokusgrupper och 249 enkätsvar undersökt konsumenters attityder, preferenser och förväntningar på färdigmat i butik. En slutsats hon drar är att tillväxtmöjligheterna för färdigmat är enorm, men att marknaden måste segmenteras.
»Situationsanpassning av dagens färdiga måltider funkar inte speciellt bra tycker jag. Det finns enormt mycket kvar att göra. Här har till exempel restaurangerna stora möjligheter att utveckla sitt utbud.«
När hungern slår till ligger det exempelvis familjer närmare tillhands med take-away på krogen än en färdigrätt i butiken. Men kalla det inte för färdigmat. För bilden av sådan är den frysta enportionsrätten och begreppet klingar negativt i konsumenternas öron.
»Måltidslösningar pratar många om idag. För restaurangerna handlar det om att differentiera sig ytterligare och använda ord med en mer lyxig och hemtrevlig känsla.«
»Restaurangen finns redan i folks medvetande och det upplevs ofta vara roligare att ”handla” där än i butiken. Maten får också ett ansikte och sprider dofter på. Sedan är restaurangägaren fri att styra över produktplaceringar, inredning, ljussättning med mera.«
Hon tipsar också restaurangerna om att fylla utrymmet för färdiga måltidsdelar.
»Tänk att köpa grytan, pastasåsen eller köttbiten på restaurangen för att sedan gå hem och bara koka potatis/pasta/ris till.«
Mia Prim disputerar den 23 november med avhandlingen ”Färdigmat och konsumentupplevelse” – resultatet av fem års arbete för SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik, i Göteborg samt Restauranghögskolan i Grythyttan.