Hamburgare på arabiska
Nyligen besökte Max Hamburgerrestaurangers VD Richard Bergfors Mellanöstern. Och städerna mellan ökensanden lockade – så mycket att 50 restauranger på fem år planeras.
I Riyad ligger snabbmatskedjorna tätt och enligt bolaget är efterfrågan på snabbmat stor i Mellanöstern, särskilt hälsosam sådan och alternativ till de amerikanska kedjorna. Tidigare har Max drivit samtliga enheter i Sverige i egen regi, men för att lyckas i Mellanöstern är det franchise som gäller.
»Här är det nödvändigt med kunskap om den lokala marknaden, säger Richard Bergfors. Det största problemet är att hitta rätt samarbetspartners, men här har Exportrådet varit till stor hjälp för oss.«
Grundutbudet på Max i Riyad och Dubai ska i princip vara detsamma som i Linköping eller Umeå med utrymme för lokala anpassningar. Och baconburgare blir det aldrig tal om.
»Råvarorna kommer att vara lokala och i den här delen av världen är det till exempel viktigt med halalslaktat kött«, förklarar Richard Bergfors.
I fjol omsatta Max Hamburgerrestauranger 670 miljoner kronor och räknar i år med att uppnå 900 miljoner kronor. Samtidigt med inträdet i Mellanöstern satsar Max även på att etablera sig i Norge och Danmark.