23948sdkhjf

Vatten rör upp känslor

Byt flaskvatten mot kranvatten och bidra till lägre koldioxidutsläpp, uppmanar Konsumentföreningen Stockholm. Låt konsumenten få bestämma själv, menar Sveriges Bryggerier.
Försäljningen av buteljerat kolsyrat vatten har ökat kraftigt de senaste åren, under tiden som konsumtionen av sockersötade läskedrycker minskat. Och producenterna svarar med att investera mer i sin vattenproduktion. Carlsberg till exempel satsar ytterligare 52 miljoner kronor. Men många menar att vi borde uppskatta vårt drickbara kranvatten mer och sluta köpa vatten på flaska eftersom transporterna leder till klimatskadliga koldioxidutsläpp. Ologiskt, säger Sveriges Bryggerier, och menar att det handlar om helt olika produkter och konsumtionstillfällen.

Nu träder en tredje part in i debatten, Svensk Servicehandel & Fast Food, som tycker att den rör till det för både läsare och konsumenter.
»Det är ju uppenbarligen så att förskjutningen gått från läsk till buteljerat vatten. Inte från kranvatten till buteljerat vatten. Vilket är bra ur folkhälsosynpunkt och inget som man ska ”straffa” konsumenterna för genom avgifter eller förbud, säger branschorganisationens VD Bengt Hedlund.

Han menar att miljöproblematiken är en helt annan och berör lika mycket andra transporter, som att använda tåg i större utsträckning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047