Torsåsen ny aktör inom restaurang
Kycklingproducenten Torsåsen gör nu en rejäl satsning på restaurang och storhushåll, ett område där företaget inte varit representerat. Företaget har haft en stark utveckling under senare år och mellan åren 1996 och 2001 fyrdubblades försäljningen. Marknadsandelen är 15 procent och med den nya satsningen på restaurang och fast food räknar Torsåsen med en omsättningsökning på 45 miljoner kronor under två år. Det är framför allt styckade, frysta, marinerade kycklingdelar som kommer att erbjudas restaurangerna under varumärket Torsåsens Premium Brand. Genom ett samarbete med Danpo kommer man också att importera stekta, grillade och värmebehandlade kycklingdelar. Enligt Anders Dyrendahl, som fått uppdraget att bygga upp Torsåsens Restaurang & Storhushåll, kommer man inledningsvis att bearbeta den privata restaurangmarknaden inkl fast food och i nästa steg den offentliga sektorn. ”Ett spännande uppdrag”, säger han till Fast Food. Torsåsen är det mest expansiva företaget i branschen och har en god lönsamhet.(Läs mer om kycklingens utveckling i nästa utgåva av Fast Food)