Den gigantiska kaffekedjan Starbucks har efter mycket tvekande beslutat sig för att öppna ett antal enheter i Frankrike, kanske kaffegigantens mest riskabla projekt hitintills. Starbucks har nämligen varit väldigt restriktiv när det gäller etableringar i länder med starka kaffetraditioner, då framför allt Frankrike, Italien och Spanien. I Frankrike är situationen dessutom komplicerad tack vare landets misstro mot Amerikanska varumärken. Starbucks kommer att anlita Grupo Vips, ett gigantiskt spanskt serviceföretag inom mat- och dryck, för att driva enheterna. Första platsen man nu öppnar på är i Paris, vilket beräknas ske efter jul. Efter det finns ännu ingen information om var och när man kommer att satsa framöver i Frankrike. ”Vi har länge funderat på att öppna enheter i Frankrike”, säger Starbucks styrelseordförande Howars Schultz. ”Sedan satsningen på den Europeiska kontinenten för två år sedan har vi varit mycket nöjda med den entusiastiska respons vi fått från våra Europeiska kunder.” Målet för Starbucks är att nå 15000 enheter i världen. Just nu finns 1 500 enheter utanför USA. 85 procent av dessa är lönsamma.