23948sdkhjf

Torr dryckesförsäljning trots varm sommar

Siffror från Svensk Dryckesstatistik visar att den totala försäljningen av öl, läsk och buteljerat vatten minskade med drygt 3 procent under årets tre sommarmånader jämfört med samma period 2002. Detta trots sommarens många varma och soliga dagar. Den enda produktgrupp som ökade var starköl. "Normalt brukar läsk och buteljerat vatten öka några procent om vi har en varm sommar", säger Cathrine Andersson, informationschef på Svenska Bryggareföreningen, men i år har de svenska konsumenterna uppenbarligen valt att dricka starköl. Att försäljningen av läsk och buteljerat vatten minskade under sommaren kan dock vara en tillfällighet, på årsbasis torde volymerna bli oförändrade. Konsumtionen av starköl inköpt via de legala kanalerna, Systembolaget och restauranger, ökade med 6 procent enligt Svensk Dryckesstatistik. Det svenska folk- och lättölet är fortsatt de stora förlorarna, båda visar en minskning på vardera ca 8 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062