Smaksatt vatten, alkoläsk och starkt starköl ökar mest
Varje svensk drack förra året en och en halv liter mer smaksatt vatten än året innan. Kolsyrat vatten var därmed fjolårets stora vinnare på dryckessidan. Och nu kommer också smaksatt stilla vatten som en ny produkt på marknaden. Andra drycker som ökade kraftigt förra året var extrastarkt starköl och alkoläsk. Ökningen var 18,2 procent för det starka starkölet och hela 158 procent för alkoläsken. det bör dock betonas att ökningarna skedde från en relativt låg nivå, men trenden är ändå tydlig. Alkoläsken är en allt vanligare ungdomsdryck på krogen ofta på bekostnad av vanligt starköl. Det extrastarka starkölet säljs däremot knappast alls på restaurang utan konsumeras nästan uteslutande i hemmet. Den främsta orsaken uppges vara att de höga alkoholskatterna gör produkten olönsam för krogarna. Andra drycker med stora försäljningsframgångar i fjol är Coca-Colas sportdryck Powerade, som ökade flera hundra procent i fjol. Smoothies och istéer är exempel på nya typer av drycker som snabbt blivit populära och som förväntas öka kraftigt de närmaste åren (Fast Food).