23948sdkhjf

Starbucks-förluster i Storbritannien och Japan

Coffee shop-kedjan Starbucks, som hittills varit en succé världen över, börjar nu få motgångar på vissa marknader. Bokslutet 2001/2002 per den 30 september var visserligen positivt med en omsättningsökning på 24 procent – åtta procent på jämförbara enheter – till 3,3 miljarder USD. Nettoresultatet ökade från 181 miljoner USD till 215 miljoner. Totalt finns ca 6000 Starbucks varav 80 procent i USA. Ändå är inte allt frid och fröjd. I Storbritannien och Japan – Starbucks två viktigaste utlandsmarknader – går verksamheten med förlust. Speciellt i Japan där Starbucks har 415 kaffebarer, har företaget drabbats hårt av lågkonjunkturen. Grundaren och huvudägaren Howard Schultz är bekymrad över situationen med den svaga japanska ekonomin. Företaget kommer dock i första hand att satsa på att vända utvecklingen för de ca 300 brittiska Starbucks-enheterna. Utvecklingen på de övriga europeiska marknaderna tycks inte heller vara spikrak. I Tyskland planerades från början 1500 Starbucks. Nu har målet sänkts till 500. Hittills har emellertid bara sex enheter öppnats i Tyskland. (Fast Food)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094