Turbulenta år för whiskytillverkaren: ”Vi är på rätt väg nu”
Svenska whiskytillverkaren Mackmyra påverkades starkt av den svaga konsumentmarknaden, stigande räntor och hög inflation. Det resulterade i att de behövde ta till åtgärder- I augusti beslutade om ett kostnadsbesparingsprogram där 20 procent av personalen fick gå. Valet föll på att skära ner på höga tjänstemän, mellanchefer och administrativa chefer.
– Det var viktigt för oss att bibehålla den kompetens vi har, som destillerioperatörerna och lagerpersonal i gruvan. För att få en effekt av att skära i organisationen var det viktigt att skära på rätt sätt. Vi är på rätt väg nu, säger Patrick Björsjö, vd för Mackmyra.
Patrick Björsjö klev in som vd i somras när Mackmyras dåvarande vd Johan Larsson valde att lämna sin roll i bolaget.
I år fyller Mackmyra 25 år, något som ska firas med fest och ett flertal jubileumsevent och jubileumsprovningar. När Patrick Björsjö själv ska beskriva de 25 åren använder han ord som pionjärskap, innovation och utmaningar.
– Och att vi är fast beslutna om att, det ska fan gå, säger Patrick Björsjö med ett skratt och tillägger:
– Vi har långt kvar för att bli en etablerad aktör i världen men vi har hunnit med mycket utan att göra avkall på det Mackmyra föddes ur - nämligen att göra något som inte bara handlar om sprit, utan också en upplevelse för människor att förenas kring.
Det tuffa föregående året är något som kommer prägla hela 2024, men vd:n är hoppfull.
– Det har vi inte kommit ur än. Men vi har tagit krafttag och haft mod. Att både kill darlings men också ha modet att skära i organisationen, säger vd:n.
Mackmyra ser trots allt hoppfullt på det nya året där de har lagt en strategi med en fem år lång lanseringsplan som innebär att de kan möta marknaden på ett mer planerat och korrekt sätt, menar Patrick Björsjö.
– Det är tufft, hela omvärldsläget och konsumentmönstret för premiumvaror är ju utmanande. Branschen tror på en tillbakagång och det är framför allt de stora jättarna som kommer få en kraftig tillbakagång och analytiker tror att vi mer nischade hantverksproducenter faktiskt kommer kunna ta marknadsandelar.
Mackmyra ser fortfarande att folk håller igen när det gäller lyxvaror men deras limiterade-upplagor har sålt som smör.
– De har sålt bättre än någonsin jämfört med andra lanseringar. Det gör att fjärde kvartalet återhämtar året på ett bra sätt, säger Patrick Björsjö.