Forskare: Därför ses restaurangjobb som lågstatusarbete
Restaurangbranschen har svårt att rekrytera personal. Kajsa Hult, doktorand i måltidskunskap vid Örebro universitet, har i sin forskning försökt att ta reda på varför.
– För en hållbar utveckling i restaurangbranschen måste vi lyssna på personalen, menar Kajsa Hult.
Hon har gått igenom 100 platsannonser för restaurangjobb och jämfört det med vad serveringspersonal säger att de uppskattar med sitt yrke. Bilderna krockar.
Restaurangerna annonserar efter självständiga personer som är lagspelare. De ska vara hängivna gastronomi och serviceinriktade. Inställningen till service är viktigare än erfarenhet.
– Man ska sälja sitt eget jag till servicen. Det är en form av underkastelse, att vara den andra till lags och följer tanken att gästen alltid har rätt, säger Kajsa Hult.
Hon menar att det är en traditionell idé om vad servicearbete är och att det bidrar till att restaurangjobb ses som lågstatusarbete.
– Jag vill slå hål på myten om servicearbetet. Personalen vill få utlopp för kreativitet och dela med sig av kunskap snarare än att alltid underkasta sig gästen. Att alltid le blir blasé och en yta, säger Kajsa Hult.
– Det betyder inte att gästen inte får en service de är nöjda med – men servicen bygger på en ömsesidig förståelse.
Kajsa Hult har gjort intervjuer med serveringspersonal som arbetar på det som beskrivs som samtida restaurangverksamheter med fokus på småskalighet och avslappnad stämning – sådana restauranger som ibland kallas hipsterkrogar. Där står hantverk och kvalitativa produkter i fokus.
Personalen vill få möjlighet väcka intresse och engagemang kring produkterna på menyn. De vill att det ska finnas ett genuint socialt utbyte mellan gäst och personal.
– Flera har tidigare jobbat på stjärnkrogar men slutat eftersom de har tröttnat på att göra ett manusarbete som är förbestämt hela tiden. Att inte få vara sig själv utan säga samma saker hela tiden.
Kajsa Hult hoppas att framtidens platsannonser kommer att se annorlunda ut.
– Ända sedan yrket blev kvinnodominerat har bilden av arbetet skildrats som ett känsloarbete snarare än utifrån kompetens, hantverk och erfarenhet. Det är ett ideal som jag hoppas kommer förändras. Den typen av samtida restauranger som jag studerar kan vara med och bidra till detta förändringsarbete för branschen som helhet.