Därför måste Max lämna Arlanda – Jureskogs tar över
I dagarna öppnade Arlanda sin första etapp av det som ska bli den nya marknadsplatsen på flygplatsen utanför Stockholm. När allt står klart vid årsskiftet 2024/2025 kommer marknadsplatsen erbjuda ett 40-tal nya restauranger och butiker på en yta som är cirka 11 000 kvadratmeter. Det är Arlandas största satsning någonsin på shopping, mat och dryck.
I samband med den omfattande renoveringen har Swedavia, som äger flygplatsen, beslutat att se över sin kommersiella strategi. Swedavia har beslutat att upphandla flera olika aktörer för att på så sätt skapa en sundare konkurrens.
– Vi vill kunna erbjuda något för alla plånböcker, smaker och behov. Att vi nu kommer att ha fler aktörer innebär också en ambition om större konkurrens och därigenom höjd kvalitet och prisvärdhet för våra resenärer. Vår förhoppning är att vi får in fler aktörer, framför allt inom matsegmentet, och att konkurrensen ökar. Därigenom blir man mer på tårna när det kommer till kvalitet och den prisbild man har, säger Marie Ullmark, affärsområdeschef på Swedavia, till RS & Fastfood.
Ungefär 30 procent av upphandlingarna är klara, men redan nu står det klart att det kommer bli en rad förändringar i utbudet på flygplatsen. Hamburgerkedjan Max kommer att försvinna från Arlanda och ersättas av Jureskogs, som öppnar sin största restaurang hittills.