Bolt stänger abrupt ner sin matbudsverksamhet
Breakit rapporterar att Bolt Food kommer att stänga ner sin verksamhet i Sverige den 25 juni. Från och med det datumet kommer ingen att kunna beställa mat från bolaget. Det framgår i ett mejl som gått ut till Bolt Foods kunder.
– Vi stänger ned av affärsmässiga skäl. Om vi får möjlighet i framtiden vill vi så klart se om vi kan starta upp igen. Men just nu är beslutet att inte fortsätta i Sverige, säger Jens Öhgren, pressansvarig på Bolt i Norden.
Matbuden som jobbar på det estniska bolaget har också fått ett mejl där de uppmanas att lämna tillbaka sin utrustning.
Bolt uppger att beslutet inte kommer att påverka de andra affärsområdena som taxi- och el-sparkcykelverksamheten.
Efter att Bolt, Vembla och Kavall lagt ner eller blivit uppköpta är nedanstående aktörer kvar på matbudsmarknaden:
- Foodora. Delivero Hero-ägt företag som levererar ”på bara minuter” från egna lokala lagerbutiker. Räknar med att nå 25 procent av befolkningen i Norden vid utgången av 2021.
- Picsmart. Levererar direkt från användarnas lokala matbutiker inom 60 minuter upp till ”några timmar”. Samma priser som i butikerna. Grundades i Stockholm 2019.
- Uber Eats. Ubers matplattform levererar i huvudsak restaurangmat, men i begränsad omfattning även livsmedel.
- Delitea. Apotea-grundaren Per Svärdsons e-handelsprojekt startade 2016. Lanserar sig som det lyxiga alternativet med snabb leverans.
- Amoi. Erbjuder närproducerade delikatesser från lokala specialistbutiker. Leverans samma dag. Ägs av Posten Norge.
- Pongmarket. Ponggruppen startade 2020 hemleverans av asiatiska livsmedel i Stockholm med de egna restaurangerna som upphämtningsställe för beställningarna.