Nya ägarna ska göra karaokekonceptet Sing Sing till franchisekedja
Social Eatertainment Group gick in som delägare i karaokekonceptet Sing Sing 2021 och tog över helt förra året. Nu vill koncernen, som även äger O’Learys och Harrys, expandera karaokeverksamheten och söker franchisetagare i mellanstora och stora städer runt om i Sverige.
Sing Sing startades ursprungligen av ett gäng krögare och klubbarrangörer i Göteborg. Konceptet med karaokerum och vietnamesisk meny lanserades för fem år sedan i Majorna, Göteborg. Sedan dess har det tillkommit Sing Sing-restauranger med karaokebarer även i Trondheim och Karlstad.
Det senaste tillskottet öppnade nu i maj på Kungsgatan i Göteborg.
– Det känns superkul att öppna vår andra Sing Sing i Göteborg, som ju är vår födelsestad. Och som har blivit Sveriges, kanske till och med Nordens, karaokehuvudstad, säger Lars Höglin, konceptansvarig på Sing Sing, till Göteborgs-Posten.
Sing Sing Karaoke hade från start ett genomarbetat desginkoncept och en strategi att växa. Med Social Eatertainment Group som ägare ska expansionen ta fart på allvar.
– Vi siktar på kanske 40 enheter i Norden de närmsta fem åren, varav kanske hälften i Sverige. Det finns nog utrymme för en till även i Göteborg, säger Lars Höglin.
Förutom den nyöppnade karaokebaren i Göteborg slås portarna upp för en Sing Sing i Lund den 24 maj. I Kinarestaurangen Tatungs tidigare lokaler erbjuds nu åtta privata karaokerum.
– Hela vårt koncept handlar om att dela och göra saker ihop. Maten, asiatisk streetfood, är till för att delas och drinkarna går att få i kanna. Eller varför inte ha en egen öltapp vid bordet, säger enhetschefen André Söderlindh till Sydsvenskan.
Söderlindh, tidigare tidigare chef på TGI Friday i Malmö, ska som enhetschef basa även för en kommande Sing Sing i Malmö.
Jakten på franchisetagare och centralt belägna lokaler pågår från norr till söder. Social Eatertainment Group har visat konkret intresse för bland annat Luleå, Sundsvall, Östersund, Gävle, Eskilstuna, Visby, Borås, Kalmar, Kristianstad och Linköping.
– I den bästa av världar hittar vi båda samtidigt, en franchisetagare som redan har en lokal. Det vi är på jakt efter är entreprenörer som har erfarenhet av att skapa gästupplevelser. Kanske så har man erfarenhet av att driva restaurang eller bar. Eller så har man erfarenhet av festivaler och andra arrangemang, säger Lars Höglin till Corren.