23948sdkhjf

Enig bransch vill lyfta nötköttet

Svenskt Kött ska ta fram en standard för att bedöma marmoreringsgrad och se över rutinerna för mörning av nötköttet.
Det svenska nötköttet kan bli ännu bättre. Nyligen samlade branschorganisationen Svenskt Kött representanter längs hela värdekedjan från uppfödare till handel för att diskutera vad som kan göras för att ytterligare stärka kvaliteten på svenskt nötkött.
– Vi hade dessförinnan frågat ett drygt 70-tal av branschens tyngsta företrädare i en enkät men också kartlagt vad konsumenterna tycker. Det finns en gemensam vilja att öka marmorering och mörning av svenskt nötkött, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskt Kött.

Enligt konsumentundersökningen* anser sex av tio svenskar att ryggbiffen ska ha insprängt fett för att smaka gott och lika många vill ha information om hur länge köttet har mörats. Lite drygt hälften tycker att köttets mörhet varierar mycket.

– Det känns mycket bra att få arbeta med de här frågorna. Och det är roligt att branschen vill gå åt samma håll i det som vi valt att kalla "Nötköttslyftet", säger Johan Andersson, ordförande i Svenskt Kött.

Svenskt Kött drar igång arbetet omedelbart och kommer att ansöka om medel från bland annat Matlandet Sverige. Förhoppningen är att en svensk standard för marmorering ska byggas som ett branschgemensamt projekt i samarbete med bla Jordbruksverket som har ansvar för klassificeringen av slaktkroppar.

- Jag är övertygad om att vi behöver skapa en kompletterande betalningsmodell som prioriterar smak och mörhet och inte bara volym. Svenska lantbrukare är duktiga producenter och lyhörda för marknadens signaler och de måste få betalt för kvalitet, säger Maria Forshufvud.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062