Studie: Snabbmaten växer dubbelt så snabbt som resten av branschen
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/121671797.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=845&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=471&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=368&accessToken=585906abe134f3c9f3a35f030d23d09e1613959bdfe9883e268bf8dada68ac35)
Restaurangernas tillväxt ökar idag snabbare än detaljhandelns och mest växer snabbservicerestaurangerna. Nu lämnar den trendkänsliga QSR-branschen stadskärnorna för att dra nytta av elektrifieringen längs vägarna.
En färsk rapport från Handelns Utredningsinstitut, HUI, beskriver hur försäljningen i landets snabbservicerestauranger tog fart under pandemin för en bredare marknad. I den efterföljande recessionen har intresset för snabbmat hållit i sig. Mellan 2014 och 2023 har den totala försäljningen i QSR-branschen ökat med 78 procent jämfört med restaurangbranschen där försäljningen ökat med 48 procent, enligt rapporten.
– Snabbservicebranschens aktörer har arbetat hårt med att förbättra sitt erbjudande. Nya aktörer har visat att branschen kan fokusera på kvalitet. Men det finns en gräns för prissättningen. Konsumenterna skaffade sig nya vanor under levnadskostnadskrisen och de är svåra att bryta. Värde för pengarna är fortfarande viktigt. Den trenden tror jag kommer att hänga kvar ett tag till, säger Emma Hernell, vd för HUI.
Samtidigt som branschen växer snabbt är den också stadd i förändring. Allt fler snabbmatskedjor överger stadskärnorna för att etablera sig på trafiknära platser längs vägarna.
McDonald's är ett typexempel. De senaste sju åren har snabbmatsjätten stängt minst 14 restauranger i centrala lägen enbart i Stockholmsregionen, senast i Kista Galleria. En avvikelse var, vid en första ingivelse, etableringen vid Torsplan i Stockholms innerstad i mitten av oktober förra året.
– Nyöppningen vid Torsplan är strategiskt placerad i ett urbant och trafiknära läge i närheten av viktiga motorvägar. Så den är nog välplanerad utifrån det perspektivet också, säger Emma Hernell.
En viktig faktor bakom snabbrestaurangernas tillflykt till vägnätet är, enligt HUI-rapporten, bland annat de senaste årens kraftiga uppbyggnad av laddinfrastruktur för den växande flottan av elbilar. Precis som att många rastplatser erbjuder tankning av vanlig bensin och diesel behöver även elbilar tillgång till laddning.
Men att ladda en elbil är ingen quick fix, som när man tankar bensin. Under den halvtimme eller mer som laddningen tar, kan besöket på ett fik eller en snabbservicerestaurang vara ett sätt att både mätta magen och fördriva tiden.
”I takt med att elbilsflottan växer kommer fler människor att behöva hitta sätt att fördriva tiden på medan de väntar på att deras bilar ska laddas. Detta skapar nya möjligheter för företag. I Sverige installerar nu företag som snabbmatsrestauranger laddningsstationer för att kunna erbjuda bättre service och locka fler kunder”, skriver HUI i sin rapport.
– På trafiknära platser i gynnsamma lägen med ett utbud av laddinfrastruktur skapas det en efterfrågan. Kanske behöver man inte bara äta när man stannar och laddar sin bil. En handelsplats där man även kan uträtta andra ärenden under tiden fyller också en funktion. Ett utbud driver ett annat utbud, förklarar Emma Hernell.
Enligt rapporten har Sverige fortfarande ett begränsat utbud av antalet snabbservicerestauranger. Åtminstone jämfört med USA som vi uppges ha sneglat på historiskt. Elva etableringar per 100 000 invånare jämfört med 37 per 100 000 invånare i USA är mindre än en tredjedel.
– Det finns en potential att växa och även bredda utbudet. På andra marknader är variationen av koncept och typer av kök större än i Sverige. Det finns absolut ett utrymme för fler experimentella snabbservicekoncept. Kunderna är redo.
Men vad händer med stadskärnor och gallerior om snabbmatskedjorna försvinner?
– Det är en långsiktig trend sedan 1950-talet, att konsumenter lägger en allt större andel av disponibel inkomst på tjänster och en mindre andel på prylar. Utbudet av restauranger har ökat under hela perioden och med dagens strukturomvandling, där vi letar efter mötesplatser, ser vi att restaurangliv i städer kanske innebär att vi strosar runt och tar det lugnt på ett annat sätt än när vi färdas längs vägarna. Så där finns det plats för en helt annan typ av restaurangliv, säger Emma Hernell.
*QSR, Quick Service Restaurants