23948sdkhjf

Proteinrikt men kaffefattigt på välbesökt restaurangmässa

Rekordmånga besökare på branschmässan FFCR som också är ett säljevent.

Det fanns gott om trender på nyligen avslutade FFCR (Fastfood-, Café- och Restaurangmässan) på Kistamässan. Hållbarhet, alternativa proteiner, drycker och vegetariska rätter var några, men också att svenskarna tenderar att äta fler småmål per dag vilket betyder att frukost-, lunch- och middagskonceptet kan vara på utdöende.

Intresset för Sveriges största restaurangmässa, FFCR Stockholm, är fortsatt högt. I år räknade man in 6 619 branschbesökare vilket är nytt rekord. Likaså gäller det antalet utställare som denna gång var 250.

– Under två dagar samlade vi hela horeca-branschen. Vi är ett säljevent snarare än en mässa vilket betyder att våra utställare träffar unika besökare som kommer för att ta del av nyheter och lägga beställningar. Men självklart är vi en mötesplats också där minglet är viktigt, säger projektledaren Victoria Widell Ahlberg.

Victoria Widell Ahlberg lyfter fram nya innovationer som förenklar det dagliga arbetet bland mässans nyheter.

– Alternativa proteiner är fortfarande en stark trend. Vi har flera utställare som satsar på det.

På FFCR:s matscen samtalade årets konferencier Tea Malmegård med profiler som Jessie Sommarström, Erik Videgård, Filip Poon och Camilla Hamid om deras respektive syn på dagens trender.

Ett populärt inslag på FFCR sedan flera år är trendspaningen av Lennart Wallander, COT och grundare av kommunikationsbyrån Food & Friends.

– Vi är i en brytningstid där vi samtidigt kan se trender för lågkonjunktur liksom vi ser trender när det är högkonjunktur. Våra matvanor följer konjunktursvängningarna tydligt. I dåliga tider ökar konsumtionen av godis och läsk medan grönsaker minskar. Nu svänger konjunkturen och vi ser tecken på det omvända, sa Wallander.

Lennart Wallander pekade vidare på att i dåliga tider går vi bakåt i vad vi äter, vår meny blir nostalgisk och vi söker comfort food. I bättre tider är vi mer utvecklande och experimentella.

– Allt fler nyöppnade restauranger har inspiration ”från all världens alla hörn”. Och jaaaa, det är samma sak som ”fusion cooking” och ”crossover cooking” som vi sett tidigare.

Han avslutar med att det viktigaste att uppmärksamma är vårt skifte från tre mål mat om dagen till flera småmål.

– Man kan tala om the snacking revolution som startade i USA under pandemin, har kommit till UK och är på väg hit nu.

Något som var påtagligt i år var kaffeutställarna som verkade vara färre än tidigare. Kanske inte så konstigt när priset på kaffe rusar. På världsmarknaden har priset på kaffe stigit med nära 60 procent sedan november.

Joakim Berg, försäljningschef för Zoégas kommersiella kunder i Norden, svarar på frågan om intresset från branschen har svalnat.

– Det blir en diskussion med var och varannan kund trots att man fortfarande kan köpa kaffe för 1,50 kronor koppen och sälja den för kanske 38 kronor. Jag tycker inte man behöver oroa sig för en prishöjning på fem kronor vilket motsvarar tre öre per kopp. Om man oroar sig för det har man fel fokus. Se i stället till att köpa bra kvalitetskaffe i stället för lågpriskaffe som säljs på kampanj i dagligvaruhandeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047