Namnet på ditt café eller bageri betyder mer än du tror
När allt kommer omkring spelar företagsnamnet en avgörande roll för varumärkets tillväxt och uppfattning. Eftersom namnet är företagets ansikte utåt är det viktigt att det är rätt namn. Detta är särskilt viktigt om du arbetar inom livsmedelsindustrin.
Namnet är hörnstenen i ditt varumärke
Namnet på din verksamhet bör representera företagets syfte, vad ni står för och hur era produkter hjälper produkterna.
Bara genom namnet kan man forma sin varumärkesidentitet. Således fungerar namnet som en slags hörnsten i varumärket, en summering av företagets kärnvärden och värdeord som formas till ett företagsnamn och därmed stärker varumärket.
Då krävs ingen extraordinär affärsidé för att sticka ut
Livsmedelsindustrin är en konkurrensutsatt sektor. Du kommer att kämpa för att erbjuda kunderna något utöver det vanliga, men det är inte alltid nödvändigt. Du behöver inte erbjuda nya sätt att dricka matcha på eller banbrytande smaker på bananbröd.
Visst ska du inte kopiera dina konkurrenter, men om du öppnar ett café eller bageri kommer du sannolikt att servera liknande produkter som många av dina konkurrenter. Även om ditt café kanske påminner om Espresso House, vars koncept i sin tur liknar Starbucks, kan du ändå skapa ditt eget koncept, och ett sätt att göra det är att ge caféet ett unikt och slagkraftigt namn.
Här är några knep som kan hjälpa dig att välja ett övertygande företagsnamn som ger dig en konkurrensfördel:
- Använd en namngenerator. Att hitta på ett namn på egen hand kan ta mer energi och tid än du har. Gör i stället namngivningen enklare genom att använda en företagsnamnsgenerator. Att namnge ditt bageri eller café med en namngenerator kan hjälpa dig att komma på unika namn som hjälper ditt företag sticka ut från mängden.
- Välj ett enkelt namn. Du bör hålla dig till ett namn som är lätt att stava och uttala. På så sätt kommer kunderna lättare att komma ihåg det, vilket är bra för din försäljning.
- Se till att namnet betyder något för dig. Du kan bygga ett varumärke kring nästan vad som helst. Men i slutändan kostar det pengar att bygga ett varumärke, och det är inte alla småföretag som har råd att göra det. Välj därför ett namn som betyder något för dig. Människor brukar älskar att höra historien bakom företagsnamn. Särskilt när det gäller bagerier och kaféer.
Var klok när du väljer företagsnamn
Om du investerar tid och resurser i att välja ett företagsnamn kan det göra väldigt stor skillnad för din verksamhet, så välj namnet med omsorg. Det finns gott om kaféer och bagerier att välja mellan, men det betyder inte att du inte kan starta ditt eget företag. Fokusera på att erbjuda högkvalitativa produkter, men också på att ge det ett unikt och kraftfullt namn.