Hållbarhet och kvalité blir allt viktigare
Och även när det kommer till kläder har många tagit sig en funderare kring vad de kan göra för att minska konsumtion och leva mer hållbart.
För många har det inneburit att förändra sättet man investerar i sin garderob. Vi kan nu se en tydlig trend kring kvalité där många väljer att investera i några få plagg som håller länge snarare än att köpa nya kläder så snart en ny kollektion lanseras.
”En skjorta är inte bara en skjorta”
Så inleder John Henric den text som beskriver deras urval av skjortor. Ett uttalande som de flesta av oss kan se bevis på idag när vi ser oss omkring. När det kommer till skjortor så har vi de senaste åren nämligen sett en tydlig trend när det kommer till kvalité och varumärke. Tidigare var kanske antalet plagg, färger och kombinationer viktigare för många. Nu ser vi istället hur många väljer att investera i några få plagg av hög kvalité som de kan bära längre. Skjortorna från John Henric är ett exempel på skjortor med något högre kvalité som ändå är prisvärda och som de flesta idag har råd med.
”För oss är hållbarhet lika med hög kvalité”
Ett annat exempel på hur kvalité och hållbarhet är central i ett bolags utveckling och framgång är det svenska varumärket Eton. Det företag som grundades 1928 utanför Borås är idag ett av våra mest kända svenska varumärken och finns representerat på 49 marknader runt om i världen. Och för det framgångsrika bolaget finns inga tveksamheter när det kommer till att hållbarhet är en central fråga i hur man tänker kring produkter. ”För oss är hållbarhet lika med hög kvalité” säger de själva. En ståndpunkt som säkerligen varit en av anledningarna till varför de blivit ett så framgångsrikt företag.
Modebranschen genomgår en förändring
Många skulle uttrycka den här förändringen som ett helt nytt sätt att förhålla sig till omvärlden. Om det ska kunna ske en förändring så behöver vi alla reflektera kring våra val, stora som små. Att aktivt välja vad man släpper in för plagg i sin garderob är en del av det förändringsarbetet. Det gäller att som konsument skapa en förståelse för sin egna del i produktionsprocessen. Allt utbud är beroende av efterfrågan. Om efterfrågan förändras kommer så även utbudet att följa efter. Det betyder att om vi som konsumenter förändrar vårt konsumtionsbeteende så kommer de stora klädproducenterna att behöva möta den förändrade efterfrågan.
Vi ser många företag som ligger inom modebranschen som håller på att genomgå den här positiva förändringen, varav John Henric är ett utav dem. Förhoppningsvis följer allt fler efter.